Jak určit správnou velikost rámu


Mnozí se těžce rozhodují, jakou velikost rámu zvolit pro svoji postavu, aby jim co nejvíce vyhovovala. Proto zde najdete dvě možnosti, jak se lépe orientovat. V tabulce jsou uvedené doporučené velikosti podle výšky postavy. Tyto ale nemusí vždy souhlasit, protože i při stejné výšce mají různí lidé odlišné proporce, například výšku rozkroku, která je v tomto případě velmi důležitá. Proto uvádíme i jednoduché vzorce, jak správnou velikost rámu vypočítat podle výšky rozkroku.

Výška postavy
Silniční
Cross
MTB
166-170
53-54 (20")
51-52 (20")
47-51 M (19")
171-175
54-55 (21")
52-53 (20-21")
49-53 L (20")
176-180
56-58 (22")
54-55 (21")
51-53 L (20")
181-185
59-60 (23")
57-58 (22")
53-57 XL (21")
186>
61> (24">)
58> (22">)
57> XL (22">)

Rozměry rámu jsou jen orientační. Pro jízdu terénem jsou spíše vyhledávány menší velikosti rámů z důvodu bezpečnosti při případném dopadu rozkrokem na horní rámovou trubku. Ideální velikost u MTB a Cross (Tracking) kol je taková, kdy po postavení se obkročmo nad sestavené kolo je mezi rozkrokem a horní rámovou trubkou volný prostor cca 5cm. Předběžné určení velikosti rámu v cm :
( MTB ) Při mírném rozkročení výška rozkroku (cm) x 0,65
( Cross ) Při mírném rozkročení výška rozkroku (cm) x 0,70
( silniční ) Při mírném rozkročení výška rozkroku (cm) x 0,74
Předběžné určení velikosti rámu v palcích : Výsledek předchozího výpočtu vydělíme 2,54

Co znamenají čísla ve značení duralových rámů
V současnosti se můžeme u značení duralových rámů kol setkat s několika různými čísly, o nichž málokdo ví, co znamenají a co z toho pro nás vyplývá. Jedná se o různá složení slitiny, ze které je rám vyroben, a tím i různé pevnosti, které ale jsou ve velkém měřítku ještě ovlivněny samotnou konstrukcí rámu a profilováním trubek samotných, a v neposlední řadě i samotnými sváry a jejich kvalitou. V tabulce níže vidíte jednotlivé složky slitin podle čísel uváděných u rámů, a pevnosti jednotlivých slitin ohodnocené jako ve škole, tedy 1 = nejvyšší pevnost a dále čím vyšší číslo, tím nižší pevnost. Jedná se o nejběžnější materiály používané na rámy.

Slitina
Pevnost v tahu
Tvrdost (Brinel)
Složení slitiny
Al 6061
3
3
98,1%Al, 0,020%Cr, 1%Mg, 0,28%Mn, 0,6%S
Al 6063
5
5
98,9%Al, 0,7%Mg, 0,4%S
Al 6101
4
4
98,9%Al, 0,6%Mg, 0,5%S
Al 7005
2
2
93,35%Al, 0,13%Cr, 1,4%Mg, 0,45%Mn, 0,03%Ti, 4,5%Zn, 0,14%Zr
Al 7075
1
1
90,07%Al, 0,23%Cr, 1,6%Cu, 2,5%Mg, 5,6%Zn

Pokud jste se právě dozvěděli, že váš rám je z té nejméně pevnostní slitiny, nezoufejte, protože jak jsem uvedl výše, díky správné a propracované konstrukci může být ve finále daleko odolnější, než rám z té nejpevnější slitiny, ale nekvalitně zpracován, či s méně kvalitními sváry.

Použito ze servru Bajk.cz